*

selvennyksiä

Juhlavuodet muuttuvat aikojen mukana

 

Historia elää ajassa

Historiaa kirjoitetaan ajassa eli kukin aikakausi tulkitsee omasta kokemuksestaan ja aatteellisesta näkökulmastaan menneen ajan tapahtumat samoja faktoja uudelleen arvioiden. Niinpä esim. tämän päivän reformaatio oli uskonpuhdistus 1917 ja vielä 1967 ja varmaan 1987. Nyt se kuvastaa kirkkojen lähentymistä.

Samoin on bolshevikkikumouksen laita. Suomettumisen aikaan se oli ”lokakuun suuri sosialistinen vallankumous”, melkeinpä yhteen kirjoitettuna. Nyt rohkenemme sanoa: Se ei ollut suuri, eikä sosialistinen, ei vallankumous, eikä tapahtunut edes lokakuussa.

Entä sitten Venäjän ja Suomen vuodet 1917-18. Vuoden 1968 Ranskan ylioppilasliikehdinnän jälkeen ymmärsin sen, että kyse oli pohjimmiltaan spontaanista liikehdinnästä, tyytymättömyydestä, jonka maailman ammattimaisin vallankumoushenkilö Lenin pystyi teoriansa mukaisesti käyttämään hyväkseen. Suomen sosialidemokraattisen liikkeen kautskyläiseen ohjelmaan ei kumouksen ”tekeminen” onneksi kuulunut. Anthony F. Uptonin sanontaa käyttääkseni: He olivat maailman surumielisimpiä vallankumousmiehiä!

Mutta mitä lisää tuo tulkintaan tämä vuosi? Se on uutisten vastaanotto, niiden kokeminen, minkä somemaailma on tuonut elämäämme. Mutta samoin oli jo 1917 ja vielä suuremmassa määrin 1918. Ilman maailman parasta maaseutulehdistöä Suomi olisi hukkunut huhuihin. Vastuullinen media, lehdistö pelasti tässä suhteessa kansan. Mutta toisaalta se oli liian laadukas, uutisoidessaan tapahtumista muualla Suomessa vaikkapa Huittisten meijerillä se antoi sytykettä vastakkain asetteluun. Ei koskaan ole vihapuhe ollut niin voimissaan eduskuntaa myöten kuin syksyllä 1917 – paitsi ehkä vuotta myöhemmin.

Seppo Väisänen

Helsinki

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset